Priveďte deti do archívu

Autor: Štefan Hrivňák | 24.12.2016 o 9:35 | (upravené 24.12.2016 o 9:47) Karma článku: 2,66 | Prečítané:  472x

Už dlho sa avizuje, že výučba histórie a dejepisu je na okraji záujmu. Tento článok upozorňuje na prínos archívov, ako kultúrnych inštitúcií v procese vzdelávania.

Hoci by nadpis mohol navodiť pocit, že článok by mal byť skôr smerovaný do regionálnych či školských novín, nie je to celkom tak. Archívy sa musia, viac ako kedykoľvek predtým, venovať vzdelávacej a kultúrno-osvetovej činnosti. Áno, máme veľa úradníckej práce, množstvo žiadostí predstavujú hodiny a hodiny strávené pri spisoch. A to nám ešte mnohí vyčítajú, že málo spracovávame. Sme však členmi väčšej spoločnosti ako je tá naša archivárska a jednoznačne máme verejnosti čo ponúknuť. Svoje miesto a povedomie o našej práci je potrebné neustále dokladovať, pripomínať ľudom a (čo si budeme nahovárať) mnohým vysvetľovať, kto to ten archivár je a čo vlastne robí. Lepšie povedomie o našej profesii a jej význame získame tým, že sa budeme prezentovať už deťom a študentom. Ak nás ľudia budú vnímať už od detstva ako potrebnú a neoddeliteľnú súčasť kultúry a spoločnosti, oveľa ľahšie tak získame rešpekt a uznanie (snáď raz aj postavenie), ktoré nám všetkým prislúcha. Veď sú krajiny v ktorých je archivár skutočne niekto!

V tomto a minulom roku rezonovala v spoločnosti vážna téma – sociálne a platové podmienky učiteľov a s tým spojená kvalita vzdelania na Slovensku. Do debaty sa zapojili mnohí historici a rešpektované osobnosti ďalších spoločenských vied. Z vyslovených názorov týchto odborníkov plynie jednoznačný záver: za politický a kultúrny stav Slovenska je zodpovedná nízka kvalita všetkých stupňov vzdelania a osobitne v oblasti spoločenských a historických vied. Je neodškriepiteľným faktom, že výučba spoločenských vied na základných a stredných školách bola v posledných rokoch odsúvaná na vedľajšiu koľaj podobne ako hudobná a výtvarná výchova, čo sú predmety, ktoré môžu (a mali by) rozvíjať najmä tvorivosť a kreativitu dieťaťa. Pod dojmom lepšieho uplatnenia na trhu a najmä väčšieho ekonomického potenciálu pre ďalší život človeka sa stalo prioritou vyučovanie technických a prírodných vied. Dnes je zrejmé, že naše školstvo musí prejsť mnohými reformami, aby bolo viac vyvážené a plnilo svoju základnú vzdelávaciu funkciu. V súčasnosti máme totiž množstvo nevzdelaných (ne)odborníkov s titulmi, ktorí buď nenájdu uplatnenie, alebo v praxi narobia viac škody ako úžitku.

Ku kvalitnejšiemu mimoškolskému vzdelaniu detí, študentov, ale aj dospelých môžu svojou troškou prispieť tiež archivári. Štátny archív v Bratislave už niekoľko rokov pozýva a prijíma žiakov a študentov rôznych základných a stredných škôl. Odborní zamestnanci pre nich pripravujú zaujímavý program spojený s kvalifikovaným výkladom. K tomu je však potrebné narážať na „osvietených“ učiteľov a riaditeľov škôl, ktorí si uvedomujú, že práve mimoškolská výučba je nielen príjemným spestrením vyučovacieho dňa, ale aj veľmi hodnotným prvkom v procese vzdelávania. Za posledné roky sme chvalabohu s mnohými takýmito pedagógmi spolupracovali. Niektoré školy nás navštevujú pravidelne každý rok, napr. ZŠ Milana Hodžu, ZŠ Košická v Bratislave alebo ZŠ Veľké Úľany. Okrem toho nás za posledných pár rokov svojou návštevou poctilo niekoľko desiatok tried z rôznych základných a stredných škôl z Bratislavy a okolia, a tiež zo vzdialenejších kútov Slovenska, napr. z Ružomberka a z Novoti na Orave. V súčasnosti pripravuje oddelenie spracúvania archívnych dokumentov v spolupráci s oddelením služieb verejnosti aj exkurzie pre vysokoškolských študentov histórie a archívnictva. Odborníci z nášho archívu sa snažia študentom predstaviť najmä praktické prvky archívnej práce a tiež možnosti bádania a využite archívnych dokumentov uložených v slovenských archívoch. Okrem toho sa k nám každoročne hlásia na prax študenti z rôznych ročníkov archívnictva. Sme radi, že ich počet je z roka na rok vyšší a aj exkurzie pre vysokoškolských študentov sa konajú pravidelne a niektorí pedagógovia si doslova „zvykli“ k nám chodiť.

Aj my sme si zvykli pracovať s deťmi a študentmi. Ku každej exkurzii sa snažíme pristupovať maximálne zodpovedne a profesionálne. Osobitnú pozornosť venujeme najmä žiakom základných a stredných škôl, ktorých skutočne nie je ľahké zaujať. Pri prípravách na exkurziu sa zameriavame najmä na pomocné vedy historické, osobitne na heraldiku, sfragistiku a genealógiu. Z rozhovorov, ktoré som s deťmi a ich učiteľmi absolvoval, je zrejmé, že pomocným vedám je v škole venovaný len minimálny priestor. Preto je dôležité sa na prednášku dobre pripraviť, svojich poslucháčov zaujať niečím, čo je sprevádzané aj vizuálnymi vnemami prostredníctvom prezentácii a názorných ukážok. Nezanedbateľný je tiež osobný prínos prednášajúceho. Našťastie sú medzi nami mladí kolegovia s pedagogickými skúsenosťami a aj držiteľ certifikátu animátora voľného času. Kvalitný prednes spolu s dobre pripravenou prednáškou v kontexte cudzieho prostredia môže znamenať, že študenti si skutočne z návštevy v našom archíve niečo odnesú a možno niektorých aj inšpirujeme.

Spoločne s prednáškou a prezentáciou exkurziu spájame s menšou výstavou, kde prezentujeme naše archívne klenoty, najčastejšie genealogické tabuľky, armálesy, matriky a pod. Naši malí návštevníci sú častokrát najviac ohúrení z veľkých kníh – protokolov, ktoré nevládzu ani udvihnúť. Nejde im do hlavy, ako do takého veľkého „bachantu“ mohol niekto písať. Pri príprave exkurzií sa nesnažíme učiť len prostredníctvom  vnímania sluchovými a zrakovými zmyslami, ale aj na základe vlastnej skúsenosti – autopsie. Z tohto dôvodu je neoddeliteľnou súčasťou programu pečatenie historickými pečaťami, písanie brkom, skladanie puzzle erbov, riešenie tajničiek a pod. Svojich návštevníkov počúvame, dávame im priestor na otázky a v prípade, že vieme, radi ich zodpovedáme.

Hoci sa v tomto smere stále učíme a snažíme sa ponúkať svojim hosťom stále nové informácie a zážitky, nevyhneme sa ani určitému stereotypu, ktorý sa v obmedzených podmienkach našich archívov ťažko odstraňuje. Nedisponujeme priestormi, ktoré by sme mohli trvale využívať na výstavné účely, veď máme problém rozložiť si materiál určený na spracovávanie. Napriek tomu v kultúrno-osvetovej činnosti takýmto štýlom mienime a chceme pokračovať aj naďalej. Preto je názov článku zvolený nasledovne: „Priveďte deti do archívu!“ Naše skúsenosti jednoznačne ukazujú, že to zmysel má. A nie sme sami, aj mnohí naši kolegovia radi vítajú deti pri bránach svojich archívov. A ja pevne verím, že počet týchto mladých ľudí bude  narastať, že si z návštevy niečo hodnotné odnesú (nie však dokumenty!) a že sa k nám budú radi vracať spolu s peknými spomienkami na predošlú exkurziu. 

 

Publikované v časopise Fórum archivárov, č. 3/2016.
 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

Opel zrejme skončí vo francúzskych rukách. Bude sa vyrábať na Slovensku?

Francúzska spoločnosť PSA Group rokuje o kúpe nemeckej automobilky Opel od amerického koncernu General Motors. Značka je v dlhodobej strate.

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

DOMOV

Exminister z nástenkového tendra kontroluje mestský podnik

Hlavní aktéri nástenkového tendra dnes žijú bežným životom.


Už ste čítali?